Spalovací motory postavily v minulém století svět doslova na kola. Tato zařízení jsou srdcem téměř všech vozidel, od zahradních traktorů až po nadzvukové letouny. První typy motorů se objevily už na konci předminulého století, ale samotná koncepce tohoto stroje sahá až do temného středověku.
Historie
V roce 1206 sepsal arabský vynálezce spis „Kniha o vědění a důmyslných mechanických zařízeních“, kde popisoval klikovou hřídel, která je dodnes nepostradatelnou součástí všech motorů. Další krok na cestě k plně funkčnímu motoru udělal génius Leonardo da Vinci v roce 1509. Tehdy vymýšlel motor se spalováním střelného prachu, ale k jeho sestrojení nikdy nedošlo a zůstal pouze náčrtek. V době páry byly sestrojeny první samohyby, za kterými stál Francouz Nicolas Cugnot. Ten v roce 1769 sestrojil parou poháněné stroje určené pro armádu. Jeho vynález však nebyl doceněn a to samé se stalo švýcarskému vynálezci F.I. de Rivazovi, který v roce 1806 sestrojil první skutečné motory, které poháněla směs kyslíku a vodíku. Jeho dřevěné vozy se však z nepochopitelných důvodů nesetkaly s pozitivní odezvou. K masovému nástupu automobilů a ostatních strojů se spalovacím motorem tak došlo až o desítky let později.
Cesta k současnosti
Komerční úspěch sklidily až čtyřtaktní motory Nikolause Otty. Motory založené na tomto principu dodnes pohánějí skoro všechna auta, a to díky efektivnímu spalování paliva v pístové komoře. Původně stacionární motor byl později Karlem Benzem doplněn klikovou hřídelí, která vykonává krouživý pohyb. První patentovaný automobil se čtyřmi koly pak pochází od Gottlieba Daimlera.
Ve stejné době, v posledním desetiletí 19. století, přemýšlel Rudolf Diesel o úsporném motoru, který by nepotřeboval jiskru k zažehnutí paliva. V roce 1894 vytvořil první prototyp, který jej téměř zabil, ale nenechal se odradit a první naftový motor byl na světě roku 1897. Od té doby tento typ používají všechny velké stroje a často i osobní automobily.
tory s vnitřním spalováním budou zcela jistě dominovat velkým strojům ještě dlouhá desetiletí. U osobních automobilů se ale čeká ústup a jejich postupné nahrazování ekologicky šetrnějšími elektromotory.